Appreciative Inquiry

Appreciative Inquiry is een spannende benadering om verandering in organisaties vorm te geven. Uitgangspunt is dat in iedere organisatie iets goed gaat, iets dat kracht geeft aan de organisatie als deze het meest effectief en succesvol is. Appreciative Inquiry onderzoekt wat positief is, verbindt, energie geeft en mogelijkheden en kansen biedt.  

De traditionele benadering in organisaties is vaak probleemgericht. We analyseren het probleem, zoeken de oorzaak en vinden een oplossing. Omdat we zo gewend zijn om naar problemen kijken, vinden we ze ook en besteden hier vervolgens veel aandacht aan.  

Appreciative Inquiry, waarderend onderzoeken, kijkt juist naar dat wat werkt in organisaties en gemeenschappen en maakt daarbij gebruik van de kracht van positieve vragen en storytelling. Het resultaat van een waarderend onderzoek is een visie die beschrijft waar de organisatie in de toekomst wil zijn gebaseerd op de succesmomenten uit het verleden. De inspirerende verhalen van succesvolle ervaringen zijn de verhalen van de mensen zelf. Dat maakt dat mensen weten hoe ze deze successen kunnen herhalen. Dit is de generatieve kracht van de waarderende benadering.

Waar baseert Appreciative Inquiry zich op?

Woorden creëren werelden
Mensen geven voortdurend betekenis aan de werkelijkheid in en om hen heen door sociale interactie in verhalen en dialoog.

Onderzoek creërt verandering
Op het moment dat we de eerste vraag stellen, begint het creëren van de verandering.

We kunnen kiezen wat we onderzoeken
Organisaties zijn een eindeloze bron voor leren en ontwikkelen.

Beelden inspireren acties
Menselijke systemen bewegen in de richting van hun beeld van de toekomst. Hoe positiever de beelden van de toekomst zijn, hoe positiever de acties die nu worden ondernomen zullen zijn.

Positieve vragen leiden tot positieve verandering
Positieve vragen brengen het beste in mensen naar boven, inspireren positieve actie en creëren mogelijkheden voor een positieve toekomst.

Wat aandacht krijgt groeit
Mensen en organisaties versterken hun positieve krachten door hun aandacht hierop te richten.

Hoe werkt Appreciative Inquiry?

De 5D-cyclus Define, Discover, Dream, Design, Deliver, genereert de kracht van Appreciative Inquiry. De methode is gebaseerd op het gegeven dat mensen, teams, organisaties en gemeenschappen groeien en veranderen in de richting die ze onderzoeken. Appreciative Inquiry werkt door de aandacht te focussen op de positieve kern waardoor energie vrijkomt voor transformatie en duurzaam succes.

DefineWaar willen we aan werken?
De 5D-cyclus start met het kiezen van een positief thema. Dit thema wordt geformuleerd vanuit de wens en de wil dit thema echt te onderzoeken en erover te leren.

Discover – Wat gaat goed?
Mensen vertellen elkaar de succesmomenten over het thema, de momenten waarin ze ervaren hebben dat ze op zijn best waren. Ze interviewen elkaar door waarderende vragen te stellen en onderzoeken wat het moment tot een succes maakte, wat ze daarin het meest waarderen en willen meenemen naar de toekomst. Ze delen de verhalen met elkaar en het verleden vormt zo een nieuwe inspiratiebron voor de toekomst. Ze creëren betekenis uit verhalen.

Dream Hoe goed kan het worden?
In deze fase creëren mensen een beeld van de gewenste toekomst voor de organisatie met alle wensen en verlangens. Dit beeld geeft gedragen mogelijkheden juist omdat het is gegrond in buitengewone momenten uit het verleden van de organisatie. De successen, de tevredenheid en het plezier uit het verleden zijn terug te vinden in een gezamenlijk beeld van de toekomst dat is geformuleerd en gevisualiseerd in een provocatieve propositie, een uitdagende stelling, waarmee mensen zich kunnen verbinden en die inspireert om meer te doen van datgene wat werkt.

Design Wat is nodig?
In de Designfase vindt een dialoog plaats waarin op een open manier mogelijkheden worden gedeeld over hoe we bewegen van waar we nu zijn naar het gecreëerde toekomstbeeld. Welke veranderingen zijn gewenst en wat is nodig om de droom waar te maken. En wat vraagt dit van de organisatie, het team en vooral ook van jezelf. 

Deliver – De toekomst creëren
Het op een improviserende wijze verwezenlijken van het toekomstbeeld staat in deze fase centraal. Denk hierbij aan alle mogelijke creatieve wegen die er toe leiden dat de droom realiteit wordt. Er ontstaat ruimte om ideeën te creëren en te ontwikkelen. Mensen verbinden zich met de acties die hieruit ontstaan. De nadruk ligt op het aanmoedigen van mensen om hun kwaliteiten en talenten in te zetten in te ondernemen acties en hun eigen ideeën uit te voeren en uit te dragen.