Vertrouwen en auditing: kat en hond?
Vorige week bezocht ik een lezing van Paul Bessems over Blockchain organiseren. Het is een ontwikkeling in opkomst en de verwachting is dat de impact hiervan even groot zal zijn als het internet: we kunnen straks niet meer zonder. Blockchain organiseren gaat over het organiseren van vertrouwen op zo’n manier dat de complexiteit en daardoor de bureaucratie afneemt. En als we iets willen is het wel dit laatste!
Vertrouwen hebben we op veel manieren georganiseerd, aldus Paul Bessems. We hebben instituties opgetuigd en om de productie heen is een batterij aan specialisten actief. Hij noemt dit de onzekerheidsreductie-industrie. Door vertrouwen zo te organiseren neemt echter het wantrouwen toe. We maken steeds nieuwe regels en afspraken om vertrouwen te verhogen, maar bereiken daarmee het tegenovergestelde: het vertrouwen neemt steeds verder af.
Auditing en vertrouwen
Kijkend naar auditing kwam de vraag bij me op in hoeverre het een onderdeel is van deze industrie. We gebruiken auditing om na te gaan of we onze processen goed uitvoeren, of we ze beheersen en of we voldoen aan de eisen van een of meerdere normen. Vaak ingestoken vanuit het idee dat we willen weten wat niet goed gaat en daar dan beheersmaatregelen op bedenken. We willen de kwaliteit verhogen door het reduceren van onzekerheid.
Auditing en vertrouwen lijken daarmee tegengesteld aan elkaar te zijn. Ze lijken elkaar te bijten als kat en hond. We weten inmiddels wel dat medewerkers niet altijd even blij zijn als de interne of de externe auditor langs komt. De alarmbellen gaan rinkelen en ze zijn alert. Is dat terecht? Dat hangt sterk af van de wijze waarop een organisatie of bedrijf omgaat met auditing.
Hoewel auditing een instrument is om onzekerheid te reduceren, ontwikkelt het zich in een richting waarin vertrouwen steeds prominenter van belang is. Auditing is inspirerend op het moment dat het zich baseert op de kracht van mensen, de motivatie die zij hebben om hun werk goed te doen en de ruimte die zij krijgen om fouten te maken en hiervan te leren. Dat geldt niet alleen voor de medewerker, maar zeker ook voor de auditor. Er ontstaat wederzijds begrip wat kan uitgroeien naar vertrouwen. Want vertrouwen ontstaat als we oog hebben voor elkaars vakmanschap en we ons werk ook nog eens doen vanuit de intentie om het gewoon goed te willen doen.
Vertrouwen in de hoofdrol
Gezien vanuit de auditor noem ik dit stimulerend auditen. Met een proactieve en coachende houding kan de auditor zijn blik richten op wat goed gaat en creëert daarmee een basis voor samenwerking. Zo ontstaat een symbiose tussen de auditor en de medewerker waarin vertrouwen een hoofdrol speelt. Ze luisteren naar elkaar, leren van elkaar en werken samen aan het bereiken van de gewenste resultaten. Dat is waar het uiteindelijk om gaat.
Eerder verschenen blogs
De kracht van 3 in 1: de waarderende Lean kwaliteitsmanager juni 2017
Verandering van Lean doet eten! februari 2017
Is Lean Six Sigma verzadigd?, januari 2017
Continu leren en verbeteren met Strength-based Lean Six Sigma, november 2016
4 tips om je strength-based 'look and feel' te ontwikkelen, november 2016
Stimulerend auditen versterkt ieders unieke talent, oktober 2016
Een strength-based interventie, september 2016
Strength-based A3 Lean, augustus 2016
Een waarderende DMAIC-verbetercyclus, juli 2016
Derde generatie Lean Six Sigma: een kijkje in de toekomst, mei 2016
Strength-based Lean Six Sigma en innovatie, mei 2016
De kracht van Strength-based Lean, maart 2016
Lean met een nieuwe frisse touch!, februari 2016
Wat maakt procesverbetering bevlogen en vindingrijk?, november 2015
Haal inspiratie uit je audit!, augustus 2015
5 vragen om te ontdekken waarom jij van je werk houdt, oktober 2014
Strength-based Lean Six Sigma, februari 2014
De toekomst zien, september 2013