Strength-based A3 Lean

Mijn vorige blog over de waarderende DMAIC verbetercyclus deed me terugdenken aan een gastcollege dat ik enige tijd geleden heb gegeven aan studenten Technische Bedrijfskunde van de Hogeschool Zuyd in Heerlen. Appreciative Inquiry en de kracht van positieve vragen was een van de twee onderwerpen in een Minor Management Science & Consulting. Het andere onderwerp was A3 Thinking, A3 denken.  Twee op het oog totaal verschillende benaderingen, maar o zo krachtig in de combinatie.

A3 denken is in de Lean Manufacturing filosofie van Toyota de gestructureerde aanpak om van probleem naar oplossing te gaan. John Shook noemt dit in zijn boek Managing to Learn het cruciale proces in Lean management. Dit proces  wordt vastgelegd op één compact document op A3 formaat, vandaar de naam. Binnen Toyota en organisaties die met Lean werken betekent het echter veel meer dan dat. Het gaat om het kijken naar een onderwerp door alle betrokkenen vanuit hetzelfde perspectief, daar over in dialoog gaan, leren en dit delen. Daarmee komt het al in de richting van Appreciative Inquiry, echter met een groot verschil: A3 gaat nog steeds uit van denken in problemen.

A3 denken volgt een lijn die in de basis vergelijkbaar is met de DMAIC verbetercyclus. In mijn vorige blog heb ik de waarderende versie hiervan beschreven. Ook voor A3 denken is het zeer wel mogelijk om een waarderende, strength-based, benadering te volgen.

Hoe ziet een strength-based A3, gebaseerd op de typische structuur, er in vogelvlucht uit?

Achtergrond
De eerste stap in A3 denken, vergelijkbaar met Define in de DMAIC, gaat op zoek naar de achtergrond van de situatie. In de waarderende benadering is dit de positieve kern van de situatie die je wilt ontdekken.  Wat maakt dat je deze situatie waarderend wilt onderzoeken?

Huidige situatie
Deze stap is vergelijkbaar met de Measure stap in de DMAIC verbetercyclus. Je wilt in deze stap de huidige situatie onderzoeken en vanuit de waarderende benadering  wil je vooral ontdekken wat daarin al goed werkt en welke kennis en vaardigheden al aanwezig zijn.  

Doelen
Een waarderende benadering van deze stap is een visie op de gewenste toekomst. Hoe zou de situatie er uit zien als het probleem niet bestaat? 

Analyse
In A3 denken volgen de stappen Analyse en Tegenmaatregelen de Analyse stap in de DMAIC verbetercyclus. Een waarderende benadering in deze stap gaat op zoek naar de grondoorzaken van succes. Met Appreciative Inquiry onderzoek je wanneer deze grondoorzaken van succes op zijn best waren en deze situatie mogelijk maakten.  

Tegenmaatregelen
In deze stap in A3 denken staat de vraag centraal wat je voorstel is om de gewenste toekomst te bereiken.  De gewenste toekomst is de situatie waarin de grondoorzaken van succes al aanwezig zijn.

Implementatieplan
In A3 denken volgt deze stap de Improve stap in de DMAIC verbetercyclus. Je benoemt de activiteiten die nodig zijn om de gewenste situatie te implementeren. Appreciative Inquiry draagt bij door te onderzoeken hoe de situatie eruit ziet als deze is geïmplementeerd en te benoemen welke (kleine) stappen je al direct kunt gaan uitvoeren.

Resultaten en follow-up
In A3 denken vind in deze stap de implementatie van de gewenste situatie plaats en omvat tevens het delen van wat geleerd is in het A3 denken traject. De DMAIC verbetercyclus volgend betekent dit dat je in deze stap nog een stukje van de Improve stap en de Control stap terugziet.
Met de waarderende benadering onderzoek je wat de successen in de gewenst situatie je hebben opgeleverd en hoe je deze successen voort kunt zetten. 
 
Strength-based A3 denken is de waarderende DMAIC verbetercyclus terug te vinden. Maar meer dan de DMAIC is A3 denken een proces van continue dialoog tussen de betrokkenen in de organisatie. Het is een managementproces dat leren mogelijk maakt en stimuleert. En als je daar dan ook nog eens het waarderend onderzoeken met Appreciative Inquiry invlecht ontstaat krachtig strength-based A3 denken dat continu verbeteren van processen en resultaten creëert!