Een strength-based interventie

De programmadirecteur heeft mij uitgenodigd voor een gesprek over de mogelijkheden van de Strength-based benadering in hun kwaliteitsproject dat voor het grootste gedeelte in het teken staat van het implementeren van Lean in de organisatie.  Ik stel vragen om de verbinding met het project  te maken en vertel in het kort hoe de strength-based benadering het werken met Lean versterkt.

‘Kom eens mee”, zegt hij en neemt me mee naar een kamer waarin alle wanden van boven tot onder gevuld waren met grafieken en tabellen. Hij loopt gedecideerd naar een grafiek midden op de wand rechts van de deur. “Kijk”, zegt hij, wijzend op de grafiek. “De afgelopen drie weken laten een dalende tendens zien die in het rode gebied terecht is gekomen. Hoe kijk jij hier nu met een strength-based bril naar?”
Ik richt mijn aandacht op de grafiek en zie voorafgaand aan de daling van de laatste weken een periode in het groene gebied. “Dat ziet er uit als een goede periode”, zeg ik tegen hem. “Klopt dat?”
“Ja, dat klopt inderdaad. We waren erg tevreden over de resultaten in die weken.”

“Wat maakte dat het in die periode zo goed is gegaan?”, vraag ik hem. Hij is enigszins verrast door deze vraag en denkt even na. “We waren tevreden dus dat hebben we ons verder niet afgevraagd.”  
“Kijk”, zeg ik, “en dat is nu juist wat je met de strength-based benadering wel doet.”
“Oke”, roept hij voorzichtig blij. “Dus als ik het goed begrijp, kijk jij niet naar de periode waarin het slecht gaat en ga je op zoek naar de oorzaken daarvan, maar onderzoek jij waarom het in de goede periode juist zo goed is gegaan.”
“Precies”, zeg ik, “en de oorzaken van het succes in die periode gebruik je om je situatie te verbeteren zodat je de slechte periode weer ombuigt naar de goed richting.”

“Eigenlijk weten we wel enigszins waarom het nu slechter gaat”, zegt hij. “het is vakantieperiode, we werken met minder mensen, de werkdruk is groter en daardoor worden er meer fouten gemaakt.”
“Wat doe je daar nu aan?” vraag ik hem.
“We kijken wat de problemen zijn en trachten die op te lossen. Dat voelt overigens wel vaak als mosterd na de maaltijd.” zegt hij.
“ Dit voorkom je door juist in de periode dat het goed gaat al te onderzoeken wat de oorzaken van het succes zijn.”, zeg ik. “Dat doen we niet, omdat we vinden dat het goed gaat en dus zeggen we: doorgaan zo. Echter juist dan kun je je successen al gebruiken om je proces blijvend goed te laten verlopen en zelfs nog beter te maken. Geef je proces dus juist aandacht als het goed gaat. Daar heb je later voordeel van. Dat is in essentie wat de strength-based benadering doet. ”

Ik zie een twinkel in zijn ogen. Duidelijk verheugd en enthousiast over het zojuist verworven inzicht loopt de programmadirecteur samen met mij terug naar de kamer waar het gesprek een aangenaam vervolg krijgt.