Derde generatie Lean Six Sigma: een kijkje in de toekomst

Terugblik op mijn workshop Crossing Improvement Borders with Strength-based Lean tijdens de Europese Appreciative Inquiry Network Meeting in Hasselt, België, op 20 mei 2016.


Vroeg in de morgen arriveerde ik in Hasselt. Wat me gelijk opviel was hoe de stad aan het veranderen is. De parkeerplaats die ik me herinnerde van eerdere bezoeken was er niet meer. Hoge torenkranen bepaalden het beeld van de skyline. Niet alleen op de oude parkeerplaats maar ook elders op vele plaatsen in de stad zoals ik later zou horen. De stad bloeit en kijkt vooruit naar de toekomst. Een mooie locatie om de Europese Appreciative Inquiry Network Meeting te organiseren.
Mijn workshop ging ook over vooruit kijken, kijken naar de toekomst van Lean Six Sigma.

In zijn boek Strength-based Lean Six Sigma: Building positive and engaging business improvement benoemt David Shaked drie generaties van Lean Six Sigma.

De eerste generatie duidt hij aan als het klassieke Lean Six Sigma, zoals dat op dit moment wordt toegepast in veel bedrijven: het leveren van waarde aan de klant door het identificeren en elimineren van verspilling, fouten en bottlenecks.

De tweede generatie benoemt hij als Strength-based Lean Six Sigma en voegt een nieuw perspectief toe dat focust op wat gewenst is en wat wél al werkt. Identificeren waar waarde, perfectie en flow al aanwezig zijn en de energie daarvan benutten om te verbeteren. Deze generatie combineert Strength-based benaderingen als Appreciative Inquiry, Solution Focus en Positive Deviance met Lean Six Sigma en is nu volop in ontwikkeling.

De derde generatie is een kijkje in de toekomst: 'In aanvulling op de tweede generatie integreert deze generatie het volledige spectrum van bestaande persoonlijke kwaliteiten, passie, bedoelingen, persoonlijke ‘flow’ (zoals gedefinieerd in de positieve psychologie) en emotionele intelligentie'.

Ik nodigde de deelnemers uit om te dromen over de de derde generatie. Hoe ziet continu verbeteren er uit in de derde generatie? Welke mogelijkheden en kansen zie je? Welke (kleine) stapjes kun je al maken op weg naar de derde generatie? Een van de deelnemers voegde nog een vraag toe: Wat is de 'why' van de derde generatie?


Waar droomden de deelnemers van

Laten we efficiency opnieuw uitvinden. Geef de mensen tijd om hun persoonlijke flow echt te ontwikkelen en laat dit het centrum zijn van een nieuwe manier van werken. Intrinsieke waarden tellen: het gaat om je wat jij denkt en voelt en om je eigen bedoeling. Het geeft je meer ruimte om je eigen richting te bepalen. Daarbij is een grote 'why' van essentieel belang: je hebt een grote 'why' nodig om een grote jij te ontwikkelen. En van binnenuit creëer je ruimte om te verbinden.
In de omschrijving van de derde generatie wordt 'persoonlijk' genoemd. De 'wij' wordt gemist en deze is zeker inherent aan verbinden en samen resultaten creëren. Je zou het persoonlijke kunnen zien als een persoonlijke winnaar in een winnend team.
Appreciative Inquiry gaat over 'wij', dus laten we voorbij Lean Six Sigma gaan en Appreciative Inquiry gaan doen! Laten we een nieuwe taal gaan spreken, want nieuwe taal creëert nieuwe focus. En last but not least, laat Frederic Laloux's visie op het heruitvinden van organisaties een bron van inspiratie zijn.

Het was geweldig om de deelnemers zo geïnspireerd te zien door de positieve vragen en de energie te voelen in de dialogen. Dank je voor het delen van jullie dromen en het een klein stapje dichterbij brengen van de werkelijkheid van de derde generatie Lean Six Sigma!