De kracht van 3 in 1: de waarderende Lean kwaliteitsmanager

In organisaties komen we allerlei rollen tegen. Vaak worden deze ingevuld door verschillende medewerkers. Drie van deze rollen wil ik er specifiek uitlichten: de Appreciative Inquiry facilitator, de Lean expert en de kwaliteitsmanager. Waarom juist deze drie? Wel, het antwoord is heel simpel: ik heb deze rollen in één functie vervuld.
Kan dat dan?, hoor ik je vragen. Ja, zeker kan dat! De krachtige melange, die dat geeft, wil ik graag met je delen.
Laat ik eerst kort de drie rollen schetsen.

De Appreciative Inquiry facilitator

De Appreciative Inquiry facilitator beschikt over de vaardigheden om organisaties, teams en gemeenschappen te begeleiden in het toepassen van de waarderende benadering, die ze helpt om hun focus te verleggen naar dat wat goed gaat in plaats van wat niet goed gaat. Dit vraagt een andere ‘state of mind’ en de Appreciative Inquiry facilitator plaveit de weg er naar toe. Hij is hiervoor getraind in de principes en de methode van Appreciative Inquiry en heeft ervaring in het werken hiermee.

De Lean expert

De Lean expert weet als geen ander hoe processen te verbeteren door het toepassen van de Lean principes. Hij kijkt naar de verspillingen en de bottlenecks en weet deze te elimineren dan wel te verminderen. De Lean expert heeft vaak de titel van Black Belt of Green Belt en is de sparringpartner van directie en management als het gaat om het verbeteren van processen. Hij leidt Lean projecten en zorgt dat de organisatie de Lean way gaat volgen door het opleiden van de medewerkers in het toepassen van Lean.

De kwaliteitsmanager

De kwaliteitsmanager is binnen de organisatie verantwoordelijk voor de kwaliteit van de producten en de processen. Om dit naar buiten en naar de klanten toe zichtbaar te maken, kiest een organisatie of bedrijf voor een certificering, vaak gebaseerd op een ISO-norm. Meest bekend zijn wel de ISO 9001 voor het kwaliteitsmanagementsysteem en ISO 14001 voor milieu-eisen. De kwaliteitsmanager zorgt voor het inrichten en handhaven van alle aspecten die door de norm worden vereist. Hij is de sparringpartner voor directie en management en is vaak lid van het managementteam.

3 in 1: een krachtige combinatie

De drie rollen in één functie bij elkaar brengen is heel wel mogelijk. Ik neem de rol van de kwaliteitsmanager als basis. Deze rol bestrijkt het brede vakgebied van kwaliteitsmanagement. Vanuit deze rol heb ik zowel Lean Six Sigma als Appreciative Inquiry geïntegreerd in mijn werkzaamheden. Het zijn niet alleen maar methodieken die passen in de ‘rugzak’ van de kwaliteitsmanager. Veel meer nog zijn het ways of thinking. En juist dat maakt de combinatie van de rollen zo krachtig. Dat heeft mij veel voordelen gegeven.

  • Met Lean Six Sigma kon ik een structureel verbeterproces inrichten. 
  • Door Lean Six Sigma en Appreciative Inquiry te combineren ontstond een benadering van Lean werken waarin successen centraal stonden.
  • Medewerkers voelden zich gehoord en betrokken en kregen plezier in hun werk.
  • De principes van Appreciative Inquiry waren goed te integreren in veel aspecten van het kwaliteitsmanagementsysteem zoals de stakeholderanalyse en de kansen- en risicoanalyse.
  • Door het toepassen van krachtige positieve vragen, een uitgangspunt van Appreciative Inquiry, werden interne audits prettige gesprekken over mogelijkheden en kansen.
  • Appreciative Inquiry gaf mij als kwaliteitsmanager een handvat om positieve aandacht te geven aan de mensen en wat voor hen belangrijk was om te bereiken.
  • Onderdeel zijn van het managementteam gaf mij een directe mogelijkheid om bij het management de ‘state of mind’ te creëren die samenwerking en betrokkenheid bevordert. Het management ging dit uitdragen in de organisatie door de medewerkers bekend te maken met de mogelijkheden van Lean Six Sigma en Appreciative Inquiry. Het zorgde er ook voor dat het management zich meer ging richten op succesvolle en duurzame resultaten.
  • Als waarderend Lean kwaliteitmanager had ik een veel bredere rol die uitermate meer betekenisvol voor de organisatie was.

Ik ben vertrokken vanuit de rol van de kwaliteitsmanager. Omgekeerd is het lastiger. De Lean expert is specifiek geschoold in Lean en/of Six Sigma, niet zozeer een vakgebied, hoewel daarover te twisten valt. De organisatie kan kiezen voor een Lean transformatie en wil Lean integreren in alle geledingen. Er zijn dan Lean experts bij bijvoorbeeld ICT en HR werkzaam.
De Appreciative Inquiry facilitator is een nog specifiekere rol. Deze rol heeft geen directe relatie met het vakgebied kwaliteitsmanagement, maar is absoluut een waardevolle aanvulling hierop. Ik zie in de praktijk dat deze rol vooral goed aansluit bij positief ingestelde en mensgerichte medewerkers, zoals bijvoorbeeld HR medewerkers. Ook bij procesbegeleiders en trainers in een organisatie zie ik de rol terug.

 

Met deze blog wil ik kwaliteitsmanagers inspireren die de organisatie willen ondersteunen bij het inslaan van de weg van ‘command and control’ naar  ‘connect and respond’, maar ook als Lean expert of Appreciative Inquiry facilitator ben je misschien wel geïnspireerd. In welke rol je ook zit, doe er je voordeel mee.

 

Tot nu toe ben ik nog niemand tegen gekomen die de drie genoemde rollen ook in één functie uitvoert. Ben jij wel zo iemand dan ben ik razend benieuwd naar je ervaringen. Je kunt ze hieronder met me delen en mailen of bellen mag natuurlijk ook.